I de senere år er danskerne blevet hærget af falske mails, der bliver sværere og sværere at gennemskue. Før i tiden modtog de fleste blot de såkaldte Nigeria-breve, hvor man efter sigende ville blive styrtende rig ved blot at udlevere sine personlige oplysninger og bankoplysninger. Men nu om dage er faren langt større end blot det og svindlernes metoder bliver mere og mere avancerede. Nu oplever folk at få misbrugt deres NemID og MitID, hacket deres bankkonto, få hacket deres webcam eller få låst hele deres computer mod så at skulle betale en løsesum. Det sidste er det, der kaldes “Ransomware”.
Det er et stort problem og det kan være meget svært at gennemskue falske mails, så derfor vil vi her give dig nogle anbefalinger til, hvordan du spotter falske mails.
Indhold
Hvad er falske mails?
Falske mails er mails du modtager, hvor afsenderen forsøger at svindle dig. Det kan også være, at vedkommende udgiver sig for at være en anden, f.eks. din bank, myndigheder, politiet eller et familiemedlem. Svindlerne kender ingen grænser og desværre er der hver dag folk, der hopper i fælden med store konsekvenser – ofte økonomiske. Målrettet virksomheder sker det ofte i form af såkaldt CEO-fraud, hvor svindleren udgiver sig for at være virksomhedens direktør, der anmoder økonomimedarbejderen om at hasteudbetale en masse penge til en udenlandsk konto. Denne form for kriminalitet kaldes også phishing.
De falske mails udgiver sig ofte for at være fra banker, SKAT, Nets eller andre myndigheder og virksomheder.
Hvordan undgår man falske mails?
Dit mailprogram kan sortere mange af disse falske mails fra og flytte dem over til spam-filtret. Det sker i mange tilfælde helt automatisk. Hvis du ikke synes, at dit mailprogram får det hele med, kan du markere de falske mails som spam og på den måde gøre dit mailprogram klogere. Nogle gange skal der mere til såsom et ekstra stærkt spamfilter.
Derudover er det vigtigste, at du har øje for, hvordan du spotter falske mails, så du beskytter dig selv og undgår at gå i fælden. Det kan du gøre på flere måder.
Tjek afsenderen
Selv hvis du modtager en mail, der angiveligt ser ud til at være fra SKAT, fordi der både står SKAT i afsendernavnet og logoet ser rigtigt ud, er det ikke ensbetydende med, at det er sandt. Tjek derfor afsender-mailadressen. I de fleste mailprogrammer kan du gøre dette ved at trykke på afsendernavnet. Ser du, at mailadressen ser mærkelig ud, indeholder tilfældige tal eller bogstaver, kan det være et tegn på, at den er falsk. Udgiver den sig for at være fra eksempelvis SKAT, men er sendt fra @gmail.com, @hotmail.com eller lignende, så er den ikke legitim. Offentlige myndigheder bruger ikke en gmail! De skriver heller ikke “Kære kunde” m.m.
Nogle gange bruger svindlerne en e-mailadresse, der minder meget om den rigtige, blot med et bogstav mere eller mindre – så se godt efter.
Tjek for stavefejl
Stavefejl er som regel en let måde at gennemskue falske mails på. Svindlerne er nemlig sjældent danske og bruger derfor Google Translate til at oversætte fra deres modersmål. Det går dog ikke altid lige godt, så både sprog og stavning er helt forkert. Vær dog opmærksom på at oversættelsestjenester som fx Google Translate bliver bedre og bedre for hvert år, der går, så på lidt længere sigt er det ikke sikkert, at der er stavefejl i svindlermails.
Tjek formålet
Svindlermails og falske mails ønsker altid at få noget ud af dig. Det kan være dine personlige oplysninger, dit kreditkort, dit NemID, MitID eller noget andet. Vær opmærksom på hvad det er. Ofte vil svindleren have dig til at åbne en vedhæftet fil, trykke på et link eller klikke på en knap. Det skal du aldrig gøre. Desuden vil ingen banker, myndigheder – eller politiet for den sags skyld – bede om dine følsomme oplysninger over mail på den måde.
Hold musen over linket
Hvis du holder musen over linket, kan du nede i mailens venstre hjørne se, hvor linket fører hen. Har du fx modtaget en mail, der udgiver sig for at være fra SKAT.dk, men linket ikke går til SKAT.dk (men i stedet til et helt andet site), så er mailen højest sandsynligt falsk.
Hvis du er i tvivl, om det er en falsk mail
Det giver næsten sig selv, men hvis du er bare det mindste i tvivl, om det er en falsk mail, du har modtaget, så bør du ikke gøre det, afsenderen beder dig om. Det bedste er, at du ringer til afsender (hvor du selv ringer op) og spørger om mailens legitimitet. Alternativt kan du få andre til at give deres besyv med ift., hvorvidt mailen er falsk, men det afhænger naturligvis af deres kompetencer ift. at gennemskue dette.
Hvis skaden er sket
Hvis du er kommet til at gøre det, som en svindlermail har bedt dig om, fx sende dine personlige oplysninger, bankoplysninger, dit NemID, MitID eller andet, så skal du handle med det samme. Vi råder dig til først at tage kontakt til de instanser det drejer sig om, f.eks. din bank og NemID/MitID, så du kan få det spærret og tilsendt nyt. Dernæst bør du få renset din computer for eventuel virus og malware, der gemmer sig, samt anskaffe dig et webcam-cover. Hos GladTeknik kan vi hjælpe dig med de sidste to ting.