At sende og modtage mails er en del af de flestes hverdag, hvad enten det bruges til arbejdet, privat eller begge dele. Det er en vigtig kommunikationsform, som bare skal virke. Derfor er det meget frustrerende, når man oplever problemer med at sende eller modtage mails, især hvis man ikke er meget teknisk anlagt. Så hvad gør man for at udbedre dette? Det forklarer vi i dette indlæg.
Indhold
Jeg kan ikke sende mails
Der kan være flere forskellige årsager til, at du ikke kan sende mails, heriblandt:
- Forkerte SMTP-indstillinger i dit mailprogram
- Din mailudbyder har ændret i SMTP-indstillingerne
- Du har ingen internetforbindelse lige nu
- Dine mails minder for meget om spam-mails i mailservernes øjne og sorteres derfor fra
- Din firewall eller dit antivirusprogram blokerer dit mailprogram
Først og fremmest bør du tjekke, hvad dit mailprogram fortæller dig, når du forsøger at sende mails. Som regel kommer der en fejlbesked til syne, som muligvis forklarer problemet. Det kan anbefales at søge på nettet efter denne fejlbesked, da du derved kan få løsninger frem fra andre, der har haft samme problem.
Hvis du eksempelvis får beskeden “Outlook kan ikke oprette forbindelse til mailserveren til udgående post (SMTP). Kontakt serveradministrationen eller internetudbyderen, hvis du fortsætter med at modtage denne meddelelse.” fortæller det dig, at Outlook ikke kunne oprette forbindelse til den udgående mailserver. Det kan eksempelvis skyldes en forkert opsætning af SMTP-indstillingerne. I så fald anbefaler vi, at du tjekker, om du har de rette indstillinger. Din mailudbyder vil som regel nævne de rette indstillinger på deres support-side. Du skal både bruge den rette server, port, kryptering og login-oplysninger, for at det virker korrekt.
Jeg kan ikke modtage mails
Der kan på samme måde være forskellige årsager, til at du ikke kan modtage mails, eksempelvis:
- Forkerte IMAP- eller POP3-indstillinger i dit mailprogram
- Du har ingen internetforbindelse lige nu
- Nogle mails ender i din spam-mappe
- Din firewall eller dit antivirusprogram blokerer for dit mailprogram
- Du er løbet tør for plads i din mailboks
- Du benytter POP3 protokol til mails og får derfor kun mails ind på én enhed
Ligesom ved udgående mails anbefaler vi, at du læser beskeden, der vises i dit mailprogram (hvis der vises en), og evt. søger efter beskeden på nettet, så du muligvis får løsninger frem.
Hvis du ikke selv kan løse dine mailproblemer
Ovenstående lister over potentielle fejlkilder er ikke udtømmende. Der kan også være andre ting i vejen, eksempelvis kræver mange mailkonti i organisationer og virksomheder opsætninger og brugstilladelser, der er mere avancerede. Hvis du ikke kan eller ønsker selv at finde løsninger på dine mailproblemer, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os. Vi hjælper mange kunder, der oplever mailproblemer og løser det i langt de fleste tilfælde hurtigt.
Spørgsmål og svar
Hvorfor kan jeg ikke sende eller modtage mails?
Der kan være flere forklaringer på, at du ikke kan modtage eller sende mails. Det kan f.eks. skyldes, at du ikke har adgang til internettet, at du har valgt de forkerte SMTP-indstillinger i mailprogrammet, eller at dit antivirusprogram blokerer dit mailprogram.
Hvordan får du hjælp til at løse mailproblemer?
Mailproblemer kan være en kilde til store frustrationer og spildt arbejdstid. Ved at få professionel hjælp gennem GladTeknik kan du dog hurtigt få løst de pågældende mailproblemer. For at få hjælp skal du blot oprette en sag via vores hjemmeside. Så kontakter vi dig hurtigst muligt.
Jeg har 71 mails men kan ikke få dem frem,kan du hjælpe.