Kan ikke sende eller modtage mails – hvad gør jeg?

Kan ikke sende eller modtage mails – hvad gør jeg?

Kan ikke sende eller modtage mails – hvad gør jeg? 1920 1280 GladTeknik A/S

At sende og modtage mails er en del af de flestes hverdag, hvad enten det bruges til arbejdet, privat eller begge dele. Det er en vigtig kommunikationsform, som bare skal virke. Derfor er det meget frustrerende, når man oplever problemer med at sende eller modtage mails, især hvis man ikke er meget teknisk anlagt. Så hvad gør man for at udbedre dette? Det forklarer vi i dette indlæg.

Jeg kan ikke sende mails

Der kan være flere forskellige årsager til, at du ikke kan sende mails, heriblandt:

  • Forkerte SMTP-indstillinger i dit mailprogram
  • Din mailudbyder har ændret i SMTP-indstillingerne
  • Du har ingen internetforbindelse lige nu
  • Dine mails minder for meget om spam-mails i mailservernes øjne og sorteres derfor fra
  • Din firewall eller dit antivirusprogram blokerer dit mailprogram

Først og fremmest bør du tjekke, hvad dit mailprogram fortæller dig, når du forsøger at sende mails. Som regel kommer der en fejlbesked til syne, som muligvis forklarer problemet. Det kan anbefales at søge på nettet efter denne fejlbesked, da du derved kan få løsninger frem fra andre, der har haft samme problem.

Hvis du eksempelvis får beskeden “Outlook kan ikke oprette forbindelse til mailserveren til udgående post (SMTP). Kontakt serveradministrationen eller internetudbyderen, hvis du fortsætter med at modtage denne meddelelse.” fortæller det dig, at Outlook ikke kunne oprette forbindelse til den udgående mailserver. Det kan eksempelvis skyldes en forkert opsætning af SMTP-indstillingerne. I så fald anbefaler vi, at du tjekker, om du har de rette indstillinger. Din mailudbyder vil som regel nævne de rette indstillinger på deres support-side. Du skal både bruge den rette server, port, kryptering og login-oplysninger, for at det virker korrekt.

Jeg kan ikke modtage mails

Der kan på samme måde være forskellige årsager, til at du ikke kan modtage mails, eksempelvis:

  • Forkerte IMAP- eller POP3-indstillinger i dit mailprogram
  • Du har ingen internetforbindelse lige nu
  • Nogle mails ender i din spam-mappe
  • Din firewall eller dit antivirusprogram blokerer for dit mailprogram
  • Du er løbet tør for plads i din mailboks
  • Du benytter POP3 protokol til mails og får derfor kun mails ind på én enhed

Ligesom ved udgående mails anbefaler vi, at du læser beskeden, der vises i dit mailprogram (hvis der vises en), og evt. søger efter beskeden på nettet, så du muligvis får løsninger frem.

Hvis du ikke selv kan løse dine mailproblemer

Ovenstående lister over potentielle fejlkilder er ikke udtømmende. Der kan også være andre ting i vejen, eksempelvis kræver mange mailkonti i organisationer og virksomheder opsætninger og brugstilladelser, der er mere avancerede. Hvis du ikke kan eller ønsker selv at finde løsninger på dine mailproblemer, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os. Vi hjælper mange kunder, der oplever mailproblemer og løser det i langt de fleste tilfælde hurtigt.

4 kommentarer