Sådan undgår du spam fra din hjemmesides kontaktformular

Sådan undgår du spam fra din hjemmesides kontaktformular

Sådan undgår du spam fra din hjemmesides kontaktformular 1920 1075 GladTeknik A/S

De fleste hjemmesider har en kontaktformular, hvorfra de besøgende kan sende en besked til ejeren af hjemmesiden. Dette udnyttes dog ofte også af spammere, der får robotter til at opsøge disse kontaktformularer og sender automatiske mails med reklame, forsøg på svindel eller lignende. Det er utroligt irriterende og kan hurtigt fylde en del i ens indbakke. Så hvordan undgår man disse spam-beskeder? Det ser vi på i dagens blogindlæg.

Hvad er spam?

Spam er en betegnelse der dækker over uønskede digitale henvendelser, typisk sendt på mail. Ofte er spam-henvendelser reklame, indirekte salg eller forsøg på svindel. I Danmark har vi en streng lovgivning på området, men det er desværre ikke nok til at holde spam væk fra ens indbakke. De fleste af os modtager nok spam i en eller anden art, og selvom mange mailprogrammer er udmærket til at sortere meget af dette fra, kan det nemt blive et forstyrrende element.

Hvis man har en hjemmeside og der på denne er en kontaktformular, vil der som regel også blive sendt spam igennem denne. Det sker typisk ved, at afsenderne får robotter til at lede efter kontaktformularer på nettet, som de så sender deres budskaber igennem, til stor gene for hjemmesideejeren der skal bruge tid og energi på at sortere disse fra. Ofte skyder spammerne med spredehagl og det er derfor ikke engang sikkert at spam-henvendelserne har nogen form for relevans, men de kommer alligevel.

Sådan undgår du spam-henvendelser i din kontaktformular

Man kan godt mindske sandsynligheden for at modtage spam-henvendelser i kontaktformularen på ens hjemmeside. Som nævnt er det typisk ikke mennesker der sender disse spam-henvendelser, men i stedet nogle robotter de har sat på opgaven. Derfor er målet at holde disse robotter ude, så de slet ikke får sendt deres spam afsted. Det findes der forskellige metoder til, og hvad der virker vil variere fra sag til sag.

Hvilke muligheder man har, afhænger ofte at hvilket CMS (Content Management System) ens hjemmeside er lavet i. De fleste hjemmesider er bygget i WordPress, og her findes flere plugins der kan hjælpe en til at holde robotterne ude, som i mange tilfælde er tilstrækkeligt. Som det første kan du tjekke din nuværende kontaktformular og se om den har nogle anti-spam-funktioner der kan aktiveres, såsom captcha. Captcha er den famøse “Jeg er ikke en robot” knap, hvor man som menneske beviser at man ikke er en robot, ved at besvare et spørgsmål, klikke på nogle billeder eller indtaste nogle bogstaver og tal. Teknikken bag observerer om det virker som et menneske der løser opgaven og på den måde får identificeret robotterne og sorteret dem fra. Captcha findes i forskellige varianter og i version 3 er teknikken faktisk helt usynlig og ligger blot i koden, uden at der skal løses en opgave, som fra et brugervenlighedsperspektiv kan virke irriterende. I mange kontaktformular-plugins og moduler er det muligt at aktivere captcha i forskellige versioner og relativt nemt gøre brug af denne anti-spam funktionalitet.
Et andet nævneværdigt anti-spam-plugin er Honeypot for Contact Form 7, som kan bruges til kontaktformularer lavet med plugin’et Contact Form 7 (som man WordPress-hjemmesider benytter). Dette plugin identificerer robotter ved at tilføje et ekstra felt der er usynligt for brugeren, men som ses af robotterne, og når robotterne udfylder information i feltet, så sendes beskeden ikke da plugin’et derved ved at det er en robot. Ret smart.

De fleste anti-spam løsninger er ret ligetil at opsætte for den teknisk anlagte bruger, men hvis man ikke er teknisk anlagt er det anbefalelsesværdigt at søge hjælp. Hos GladTeknik kan vi hjælpe dig med at undgå spam-henvendelser fra din hjemmeside. Blot tag kontakt til os, og så vurderer vi opgaven og giver dig et uforpligtende tilbud.