Skærm siger “Intet signal” når jeg starter computeren, hvad gør jeg?

Skærm siger “Intet signal” når jeg starter computeren, hvad gør jeg?

Skærm siger “Intet signal” når jeg starter computeren, hvad gør jeg? 1920 1281 GladTeknik A/S

Når du tænder din stationære computer, plejer skærmen at vise, at der er signal. Men hvad gør du, hvis det modsatte er tilfældet, og skærmen viser “Intet signal”, når computeren tændes? Vi ser i dagens indlæg på nogle mulige årsager, og vi beskriver, hvad du selv kan gøre for at løse problemet.

Intet signal når computeren tændes

At mangle signal mellem en stationær computer og en skærm er ofte et problem, der nemt kan løses. Du skal først og fremmest sikre dig, at alle kabler er korrekt monterede.

Hvis den eksterne skærm siger, at der ikke er noget signal fra din computer, når du tænder den, kan det til tider også skyldes noget lidt mere avanceret, der kræver en anden løsning. Derfor er det essentielt at undersøge årsagen.

Tjek at kablerne er korrekt monterede

Det giver nok sig selv, men for at skærmen kan modtage et signal fra computeren, kræver det, at de rette kabler er monterede og ikke mindst, at de er korrekt monterede. Prøv at afmontere dem og koble dem til på ny.

Indstil skærmen korrekt

Hvis din eksterne skærm har flere indgange, f.eks. HDMI, DisplayPort og USB-C, så sørg for at din skærm er indstillet til at vise signalet fra det kabel, du har valgt. Det vil sige det kabel, der forbinder din computer og din skærm. Det kan ske, at indstillingen er blevet skiftet over på en anden port og at det er årsagen. Løsningen er at skifte tilbage til den korrekte indstilling.

Test skærmen med en anden computer

For at undersøge om selve skærmen fungerer korrekt, bør du teste den med en anden computer. Det vil helt lavpraktisk sige, at du bør forbinde den til en anden computer og se, om det virker. Hvis det gør, så er problemet sandsynligvis din computer – eksempelvis hardwaren eller BIOS.

Test med et andet kabel

Det vil være godt, hvis du tester med et andet kabel. På den måde kan du undersøge, om det er selve kablet, der fejler.

Tjek om al hardware er korrekt monteret i bundkortet

Hvis du har forsøgt alt det ovenstående og har fundet ud af, at din skærm virker med andre computere, er fejlen sandsynligvis at finde i din computer – eksempelvis i din hardware. Hvis noget ikke er monteret korrekt, kan det skabe forstyrrelser, der resulterer i fejl, som fx at skærmen siger, at der intet signal er.

Det kan eksempelvis være RAM-blokkene, der ikke sidder 100% korrekt i bundkortet. Tjek derfor at alt er korrekt monteret og prøv at tænde computeren igen, inden du går videre.

Nulstil BIOS

Hvis al hardware er korrekt monteret, og det fortsat ikke virker, kan det være, årsagen skal findes i din computers BIOS.

BIOS står for “Basic Input Output System” og er din computers vigtigste program til at tænde den. BIOS er bygget ind i bundkortet, der forbinder al hardwaren og sikrer, at den kan tænde korrekt. Det kan ske, at BIOS af den ene eller anden årsag ikke er indstillet korrekt eksempelvis efter en opdatering, en manuel ændring eller hvis der er tale om en computer eller et bundkort, der er købt brugt, og hvor noget af hardwaren er skiftet ud.

Når skærmen ikke modtager signal fra computeren, kan det til tider være årsagen. Løsningen er at nulstille BIOS. Fremgangsmåden kan læses i bundkortets manual (kan eventuelt findes på nettet, hvis du ikke længere har den).

Hvis bundkortet har et CMOS-batteri, der kan afmonteres, kan det i mange tilfælde også være en metode til at nulstille BIOS. Batteriets funktion er at give strøm til bundkortet, så indstillingerne i BIOS huskes, selv når computeren ikke er tændt. Ved at fjerne CMOS-batteriet og lade bundkortet dræne for strøm i noget tid, opnås denne nulstilling. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at holde tænd-knappen inde, efter batteriet er fjernet, for hurtigere at aflade bundkortet helt.

Vi anbefaler, at du altid får en professionel til at nulstille BIOS

Hvis du har forsøgt de lette muligheder, vi har nævnt, og du fortsat har problemer, anbefaler vi, at du sender din computer og din skærm til reparation, så vi kan løse problemet for dig. Du skal bare oprette din sag her på vores hjemmeside og derefter indlevere din computer, så tager vi et kig på den.

Avatar af Mathias

Mathias

Stifter og IT-tekniker

Alle indlæg af: Mathias