Min kalender synkroniserer ikke, hvad gør jeg?

Min kalender synkroniserer ikke, hvad gør jeg?

1920 1275 GladTeknik ApS

Rigtig mange af os danskere er efterhånden gået fra de fysiske kalendre over til de digitale. Der findes mange forskellige kalender-programmer som oftest er en del af de programpakker vi benytter i forvejen, eksempelvis Google Kalender, Microsoft Outlook, Apple Kalender (også kaldet iCal), Thunderbird, den indbyggede kalender-app på telefonen osv.

Men eftersom vi også har mange forskellige enheder hvorpå vi ønsker at kunne tilgå kalenderen er det vigtigt at det hele er synkroniseret, så vi ser det samme alle steder. Så hvad gør vi når kalenderen ikke synkroniserer på tværs af computer, tablet og mobil? Det har vi et par løsninger på i dette indlæg. Problemet kan dog skyldes mange forskellige ting der afhænger af hvilke systemer du benytter og hvilke mærker dine enheder (computer, tablet og telefon) er. Så listen er ikke udtømmende, men et par forslag til hvad du kan prøve at gøre.

Sørg for at enheden er online

Det giver næsten sig selv, men hvis din enhed (computer, tablet eller telefon) ikke har forbindelse til internettet kan den ikke hente den aktuelle kalender og vil dermed ikke være synkroniseret.

Brug den rigtige kalender på telefonen

Mange smartphones har en indbygget lokal kalender som ikke nødvendigvis er den samme som den du bruger andre steder. Så hvis det viser sig at du på telefonen opretter møder i din lokale kalender vil disse næppe komme til syne andre steder.

Nogle gange tager folk fejl af de farve-markeringer de enkelte kalendre har på telefonen. Det er nemlig ikke altid de samme farver som dem du ser på din computer. Det kan i mange tilfælde ensrettet manuelt, men alternativt må du tjekke om det er den rigtige kalender du gør brug af.

I nogle smartphones er der desuden indbygget mere end én kalender-app. Sørg for at du benytter den samme hver gang. Bruger du Google Kalender alle steder kan du overveje at hente Googles egen kalender-app.

Tjek hvor ofte din kalender-app henter data

Hvis din kalender synkroniserer, men bare ikke så hurtigt som du ønsker, er det højest sandsynligt fordi den er indstillet til at hente data sjældnere end du foretrækker. I mange tilfælde kan dette indstilles anderledes. Du kan som regel vælge mellem en række intervaller i minutter eller sætte den til kun manuel synkronisering.

Undersøg om du har de rette indstillinger

For at din kalender synkroniserer korrekt er det en forudsætning at du har de rette indstillinger. Undersøg hos din udbyder (kalender-systemet) hvordan disse indstillinger bør være og foretag eventuelle tilretninger. Er der tale om en arbejdskalender og arbejder du i en større virksomhed eller organisation, kan det være du skal have fat i de interne supportere for at få det løst.

Mangler der en Exchange server?

Til synkronisering af kalender via Outlook kræves der ofte en Exchange server for at det virker ordentligt. Det er ligeledes en forudsætning at denne Exchange server er opsat korrekt.

Få hjælp af en IT-supporter

Er du ikke i stand til at løse problemet kan du overveje at få hjælp af en IT-supporter. I GladTeknik hjælper vi ikke kun med computer reparationer, men også IT-support, heriblandt kalender problemer og mail problemer.

Leave a Reply