Min kalender synkroniserer ikke, hvad gør jeg?

Min kalender synkroniserer ikke, hvad gør jeg?

Min kalender synkroniserer ikke, hvad gør jeg? 1920 1275 GladTeknik A/S

Mange af os er gået fra de fysiske kalendere til de digitale. Der findes mange kalenderprogrammer; som oftest er de en del af de programpakker, vi bruger i forvejen, eksempelvis Google Kalender, Microsoft Outlook, Apple Kalender (også kaldet iCal), Thunderbird, den indbyggede kalender på telefonen osv.

Eftersom vi har forskellige enheder, hvor vi ønsker at tilgå kalenderen, er det vigtigt, at det hele er synkroniseret, så vi ser det samme alle steder.

Hvad gør du, når kalenderen ikke synkroniserer på tværs af enhederne (computer, tablet og mobil)? Det har vi et par forslag til i dette indlæg. Problemet kan skyldes mange ting, der afhænger af hvilke systemer, du bruger og hvilke mærker, dine enheder er. Listen er derfor ikke udtømmende men skal ses som forslag til, hvad du kan prøve.

Sørg for at enheden er online

Det giver sig selv, men hvis din enhed ikke har forbindelse til internettet, kan den ikke hente den aktuelle kalender og vil dermed ikke være synkroniseret.

Brug den rigtige kalender på telefonen

Mange smartphones har en indbygget lokal kalender, som ikke nødvendigvis er den samme, du bruger andre steder. Så hvis det viser sig, at du på telefonen opretter møder i din lokale kalender vil disse ikke komme til syne andre steder.

Nogle tager fejl af de farvemarkeringer, de enkelte kalendere har på telefonen. Det er ikke altid de samme farver, som dem du ser på din computer. Det kan i mange tilfælde ændres, så de bliver ens; alternativt må du tjekke, om det er den rigtige kalender, du bruger.

I nogle smartphones er der indbygget mere end en enkelt kalender. Sørg for at du bruger den samme hver gang. Bruger du Google Kalender alle steder, kan du overveje at hente Googles egen kalender-app.

Tjek hvor ofte din kalender henter data

Hvis din kalender synkroniserer, men bare ikke så hurtigt som du ønsker, er det højest sandsynligt, fordi den er indstillet til at hente data sjældnere, end du foretrækker. I mange tilfælde kan det ændres. Du kan som regel vælge mellem en række intervaller i minutter eller sætte den til kun at synkronisere manuelt.

Undersøg om du har de rette indstillinger

For at din kalender synkroniserer korrekt, skal den være indstillet rigtigt. Undersøg hos udbyderen af dit kalendersystem, hvordan indstillingerne bør være og foretag eventuelle tilretninger.

Er der tale om en arbejdskalender, og arbejder du i en større virksomhed, skal du måske have fat i jeres IT-afdeling for at løse problemet.

Mangler der en Exchange-server?

For at synkronisere en Outlook-kalender kræves ofte en Exchange-server. Det er en forudsætning, at denne server er sat korrekt op.

Få hjælp af en IT-supporter

Er du ikke i stand til selv at løse problemet, kan du overveje at få hjælp af en IT-supporter. Hos GladTeknik hjælper vi ikke kun med at reparere computere; vi yder også IT-support, heriblandt problemer med kalendere og opsætning af e-mailprogrammer

Du skal bare kontakte os via vores kontaktformular, så vurderer vi opgaven og giver dig et uforpligtende tilbud.

Avatar af Mathias

Mathias

Stifter og IT-tekniker

Alle indlæg af: Mathias