Husk at sikre backup inden det går galt

Husk at sikre backup inden det går galt

Husk at sikre backup inden det går galt 1920 1281 GladTeknik A/S

At have en eller flere backups af sine filer er meget vigtigt. Ikke desto mindre er det for mange noget, de først tænker på, når behovet for backuppen opstår. Det er en skam, for backups skal sikres inden behovet for dem opstår. Det er ikke sjovt at miste vigtige dokumenter, familiebilleder, videoer og andre filer, du har lagret på din computer.

I dette indlæg giver vi nogle bud på, hvordan du sikrer, at du har backup af dine filer, så du undgår at skulle satse på en succesfuld data recovery senere hen.

Backup på ekstern harddisk

En udbredt metode, til at tage backup, er, at have en ekstern harddisk og kopiere filerne derover. Det er oftest en ret manuel proces og kræver naturligvis, at det gøres løbende. Den eksterne harddisk forbindes til computeren med et kabel. For nogle er denne løsning praktisk, fordi man kan tage den eksterne harddisk med sig og også mere tryg, fordi filerne kun ligger på computeren og den eksterne harddisk. Har du kun behov for at tage backup af nogle enkelte filer, kan det eventuelt gøres på et USB-stik.

Automatiserede backups med NAS-server

NAS står for “Network Attached Storage” og kan altså oversættes til lagring, der er tilkoblet internettet. En NAS-server er som regel en server, der minder om en stationær computer, og som står i dit eget hjem eller på kontoret. Man kan bruge en NAS-server til mange ting og en af disse ting er automatiserede backups. Hvis din NAS-server er sat korrekt op, vil den automatisk ajourføre backups hver gang, du ændrer filer og mapper på din computer. Det er altså en fuldautomatisk løsning, du ikke skal forholde dig til løbende. Dog bør du huske, at dine backups kun findes på denne server – så hvis serveren fejler eller stjæles, mister du dine backups.

Backup i skyen

Når man taler om at lægge filer i skyen, betyder det, at filerne uploades til en server og kan tilgås fra internettet. Dette kan enten gøres manuelt eller automatisk.

Den manuelle løsning vil være at uploade de ønskede filer til den platform, du bruger. Ligesom den første løsning kræver det dog, at du gør det løbende, for at backuppen er ajour.

Den automatiske løsning vil være, at den platform, du bruger, tilbyder et program, der fungerer som et almindeligt mappesystem på din computer og at du i fremtiden benytter dette mappesystem til dine filer i stedet for at lagre dem lokalt på computeren. Det kræver lidt tilvænning, men er til gengæld meget praktisk. Det smarte er, at filerne altid ligger synkroniseret i skyen og hvis computeren brænder sammen og ikke kan reddes, så har du stadig alle filerne. Mange platforme har desuden en indbygget backup-funktion, der betyder, at selv hvis filerne slettes, kan de genskabes i eksempelvis 30 dage.

Der findes mange platforme, men nogle af de populære er:

  • Google Drive
  • Microsoft OneDrive
  • Dropbox
  • Amazon S3
  • Amazon Drive
  • iCloud
  • Backblaze
  • Box Cloud

Brug for hjælp til at sikre backups?

Har du brug for hjælp til at sikre en god backup-proces til privat brug eller på kontoret? Så kan vi hjælpe dig. Vi har erfaring med mange forskellige backup-løsninger og kan både vejlede dig og sætte det op for dig. Har du blot behov for at få klonet din harddisk over på en ekstra harddisk, kan vi også hjælpe med det.