Husk at sikre backup inden det går galt

Husk at sikre backup inden det går galt

1920 1281 GladTeknik ApS

At have en eller flere backups af sine filer er meget vigtigt. Ikke desto mindre er det for mange noget man først tænker på når behovet for backup’en opstår. Det er en skam, for backups skal sikres inden behovet for dem opstår. Det er ikke sjovt at miste sine vigtige dokumenter, familiebilleder, videoer og andre filer man har lagret på sin computer. I dette indlæg giver vi nogle bud på hvordan du sikrer at du har backup af dine filer, så du undgår at skulle satse på en succesfuld data recovery senere hen.

Backup på ekstern harddisk

En udbredt metode til at tage backups er, at have en ekstern harddisk og kopiere sine filer derover. Det er oftest en ret manuel proces og kræver naturligvis at det gøres løbende. Den eksterne harddisk forbindes til computeren med et kabel. For nogle er denne løsning praktisk fordi man kan tage den eksterne harddisk med sig og også mere tryg fordi filerne kun ligger på computeren og den eksterne harddisk. Har man kun behov for at tage backup af nogle enkelte filer kan det eventuelt gøres på et USB-stik.

Automatiserede backups med NAS-server

NAS står for Network Attached Storage og kan altså oversættes til lagring der er tilkoblet internettet. En NAS-server er som regel en server der minder om en stationær computer, som står i dit eget hjem eller på kontoret. Man kan bruge en NAS-server til mange ting og en af disse ting er automatiserede backups. Hvis din NAS-server er opsat korrekt vil den automatisk ajourføre backups hver gang du ændrer filer og mapper på din computer. Det er altså en fuldautomatisk løsning som du ikke skal forholde dig til løbende. Dog bør man huske på, at ens backups kun findes på denne server – så hvis serveren fejler eller stjæles, så mister man sine backups.

Backup i skyen

Når man taler om at lægge filer i skyen, menes der at filerne uploades til en server og kan tilgås fra internettet. Dette kan enten gøres manuelt eller automatisk. Den manuelle løsning vil være at uploade de ønskede filer til den platform man ønsker at benytte. Ligesom den første løsning kræver det dog, at man gør det løbende, for at ens backup er ajourført. Den automatiske løsning vil være, at platformen man benytter tilbyder et program der fungerer som et almindeligt mappesystem på din computer og at du fremadrettet benytter dette mappesystem til dine filer i stedet for at lagre dem lokalt på computeren. Det kræver lidt tilvænning, men er til gengæld meget praktisk. Det smarte er, at filerne altid ligger synkroniseret i skyen og såfremt computeren brænder sammen og ikke kan reddes, så kan alle filerne det stadig. Mange platforme har desuden en indbygget backup-funktion der betyder, at selv hvis filerne slettes så kan de genskabes i eksempelvis 30 dage.

Der findes mange platforme, men nogle af de populære er:

  • Google Drive
  • Microsoft OneDrive
  • Dropbox
  • Amazon S3
  • Amazon Drive
  • iCloud
  • Backblaze
  • Box Cloud

Brug for hjælp til at sikre backups?

Har du brug for hjælp til at sikre en god backup-proces til privat brug eller på kontoret? Så kan vi hjælpe dig. Vi har erfaring med mange forskellige backup-løsninger og kan både vejlede dig og opsætte det for dig. Har du blot behov for at få klonet din harddisk over på en ekstra harddisk kan vi også hjælpe med det.

Leave a Reply