WiFi er den trådløse internetforbindelse, vi bruger til alle mulige formål både i hjemmet og på kontoret. Især på kontoret er det vigtigt, at forbindelsen er hurtig og stabil for at ikke gå ud over produktivitet, koncentration og effektivitet.
Måske har du prøvet ikke at kunne arbejde på grund af manglende eller ustabil internetforbindelse, eller måske har du siddet i et online-møde, hvor forbindelsen gjorde det svært eller umuligt at have en dialog. På nogle kontorer er det blevet et accepteret onde, at der er dårlig forbindelse i et eller flere rum. Det er uhensigtsmæssigt og kan potentielt være dyrt for din virksomhed.
Heldigvis er WiFi på kontoret noget, man kan optimere. Det kommer vi ind på i dag
Indhold
Kortlæg dit trådløse netværk
Når du skal optimere dit trådløse netværk, er det vigtigt, at du kortlægger det. Det vil sige, at du skaber overblik over, hvordan det er sat op, herunder med hvilken teknologi (802.11ac, 802.11a, 802.11b/g/n, 2,4 GHz, 5 GHz, kanalvalg osv.), hvilke routere og eventuelle wi-fi-forlængere, der er brugt samt ikke mindst, hvor de er placeret. Disse elementer har indflydelse på hvor god, hurtig og stabil den trådløse internetforbindelse er.
Overvej at skifte udstyret ud
Vi besøger regelmæssigt kunder, der har forældet udstyr til deres trådløse internet. Nogle har måske betalt en del for at få det sat op og tøver med at skifte det ud, men det kan gøre en markant forskel.
802.11a teknologien er eksempelvis fra 1999 og 802.11g er fra 2003. Så selvom de stadig virker, er de forældede og uhensigtsmæssige et sted, hvor hastighed og stabilitet er vigtigt.
Teknologien udvikler sig hele tiden i takt med de stigende behov, og der bør din virksomhed følge med. Den aktuelle teknologi (juni 2019) hedder 802.11ac, som i de teoretiske hastigheder er tre gange hurtigere end dens forgænger 802.11n fra 2007. Det er også derfor, man som forbruger kan opleve, at internetudbyderen ikke ønsker udstyret retur. Teknologien er forældet.
Placer udstyret højt
Routere og eventuelle forlængere (såkaldte “WiFi extenders”) fungerer bedre, hvis de er placeret højt. I et kontormiljø er det sjældent et problem, men hjemme har vi tendens til at gemme routeren under sofaen, i et skab eller andre steder, hvor signalet blokeres. Placer udstyret højt og fordel det jævnt, så signalet fungerer hurtigt og stabilt overalt.
Få sat et mesh-netværk op på store kontorer
Det giver sig selv, at et stort kontormiljø kræver mere end et lille. Befinder din virksomhed sig i et stort kontormiljø, og har I problemer med det trådløse netværk, bør I få sat et mesh-netværk op.
Et sådant netværk består af flere enheder, der arbejder sammen om at skabe et hurtigt og stabilt netværk til hele kontoret. To anerkendte udbydere af udstyr er Ubiquiti og Google Mesh WiFi.
Har I allerede et mesh-netværk på kontoret, som ikke fungerer optimalt, trænger det måske til at blive optimeret. Vi anbefaler, at I får en specialist til at kigge på det.
Få specialiseret hjælp til WiFi på kontoret
Den trådløse internetforbindelse og netværk er næppe noget, du ønsker at bruge tid på. Vi anbefaler, at du søger hjælp hos en WiFi-specialist. I GladTeknik har vi specialiserede teknikere, der kan hjælpe.
Vi tilbyder udkørende teknisk hjælp, så du hurtigt kan få det maksimale ud af forbindelsen og ikke mindst din og medarbejdernes produktivitet. Det er der god økonomi i. Du skal bare udfylde vores formular, hvor du booker udkørende teknisk hjælp. Herefter kontakter vi dig for at aftale nærmere. Nemmere bliver det ikke.